A folyamatos változások mára azt eredményezték, hogy szervezetek emberi erőforrásai és menedzselésük a szervezeti versenyképesség kritikus elemeivé váltak. Egy-egy szervezet emberi erőforrás menedzselési gyakorlata azonban nagyon sokféle tényező hatására (szervezeten kívüli: gazdasági fejlettség, demográfiai helyzet, munkaerő piac, nemzeti kultúra, munkajogi helyzet, válság és kilábalás stb. és szervezeten belüli: stratégia, kultúra, struktúra, méret, tulajdonforma, munkavállalók kompetenciái stb.) kialakuló, eltérő stílusú és felfogású vezetői döntések eredménye.
Az 1994 óta hatodik alkalommal megjelenő átdolgozott kézikönyvünkben arra törekedtünk, hogy választ adjunk a következő emberi erőforrás menedzselést érintő fontosabb kérdésekre:
Milyen EEM fogalmakkal dolgozunk? Hogyan változnak az EEM fókuszai, közelítésmódjai a 21. században?
Hogyan alakulnak az EEM legfontosabb befolyásoló tényezői és mozgatórugói?
Kik menedzselik az emberi erőforrásokat? Kik hozzák meg az EEM döntéseit, kik alakítják az EEM rendszereit, kik végzik az EEM tevékenységeket?
Mik az EEM, illetve ezen belül az egyes rendszerek, funkciók elvi/stratégiai döntési kérdései, kapcsolódási pontjai?
Hogyan járul hozzá az EEM a szervezeti teljesítmény és az értékképzés alakulásához?
Mik a különböző EEM rendszerek (funkciók) fő céljai, jellemzői, a módszerek, technikák választéka, alkalmazási folyamatai, feltételei és elvárható eredményei?
Milyen innovatív megoldások honosodtak meg az elmúlt néhány évben és milyen változások várhatók a különböző EEM rendszerek alkalmazása terén?
Mit mutatnak? Hogyan alakulnak az alkalmazásról szóló nemzetközi és hazai vizsgálati tapasztalatok?
A 15 fejezetből álló kézikönyvet tapasztalt egyetemi oktatók és gyakorló szakemberek készítették. Egyaránt hasznos olvasmányként ajánljuk mind az emberi erőforrás menedzsment tanulmányokat folytató hallgatók, mind pedig a vezetők és szakemberek számára.
A kötet adatai:
Formátum: B/5
Kötés: keménytáblás
Megjelenés éve: 2017
Terjedelem: 610 oldal
A tartalomból:
Bevezetés
1. Áttekintés az emberi erőforrás menedzsmentről
1.1. Az emberi erőforrások jelentősége és menedzselésük jellemzői
1.2. Az emberi erőforrás menedzselési funkció karrierfejlődése
1.3. Az emberi erőforrás menedzsment szereplői
1.4. A HR-szervezetek alaptípusai
1.5. Értékteremtő HR-kompetenciák és –részlegek
1.6. Összefoglalás
2. Az emberi erőforrás menedzsment befolyásolói és mozgatórugói
2.1. Külső befolyásoló tényezők
2.2. Az emberi erőforrás menedzsment szervezeten belüli befolyásolói
2.3. A szervezeti életciklus és az EEM
2.4. Összefoglalás
3. Munkakör- és kompetenciaelemzés
3.1. Az EEM-rendszerek alapköve: a munkaköri rendszer
3.2. Munkakörelemzés
3.3. Kompetenciaelemezés
3.4. Munkakör- és kompetenciaelemzési problémák
3.5. Összefoglalás
4. A munkavégzési rendszerek ki- és átalakítása, munkakörtervezési megoldások és következmények
4.1. A munkavégzési rendszerek ki- és átalakításának szempontrendszerei
4.2. Az egyéni munkakörök ki- és átalakításának változó közelítései és megoldásai
4.3. A munkacsoportok hagyományos és új formái
4.4. A tradicionális munkakörtervezési közelítések kihívói és fenntartói az iparban
4.5. A szolgáltatási szektor munkavégzési rendszerei, munkakörtervezési megoldásai
4.6. Egészség és biztonság a munkahelyen
4.7. Összefoglalás
5. Erőforrás-biztosítási rendszerek: toborzás, kiválasztás, beillesztés és leépítés
5.1. Az emberi erőforrások biztosításának stratégiái
5.2. Az erőforrás-biztosítás stratégiai választásai
5.3. A toborzás
5.4. A kiválasztás
5.5. Felvétel, beillesztés
5.6. A személyzetbiztosítási munka hatékonyságának megítélése
5.7. Elbocsátás, leépítés
5.8. Összefoglalás
6. Teljesítménymenedzsment és teljesítményértékelési rendszerek
6.1. A teljesítménymenedzselés stratégiái – Teljesítménymenedzsment-stratégiák
6.2. A teljesítménymenedzsment-rendszer kialakításának stratégiai választásai
6.3. A teljesítményértékeléssel és a –menedzsmenttel kapcsolatos problémák
6.4. A teljesítményértékeléshez kapcsolódó kritikák
6.5. A hatékony teljesítménymenedzsment feltételei, sajátosságai
6.6. Összefoglalás
7. Javadalmazásmenedzsment-rendszerek
7.1. A javadalmazásmenedzsment keretei
7.2. Bérjellegű közvetlen anyagi javadalmazásmenedzsment
7.3. Nem bérjellegű közvetlen anyagi javadalmazásmenedzsment
7.4. Juttatások
7.5. Hasonlóságok és különbségek a javadalmazásmenedzsment gyakorlatában
7.6. A javadalmazásmenedzsment-rendszerek jövője
7.7. Összefoglalás
8. Személyzetfejlesztési rendszerek
8.1. A személyzetfejlesztés alapjai
8.2. A személyzetfejlesztés gyakorlati tényezői
8.3. A képzési és tréningprogramok fejlesztése és megvalósítása
8.4. Személyzetfejlesztés és tudásmenedzsment
8.5. Összefoglalás
9. Az érdekek összehangolása, az érdekegyeztetés rendszerei
9.1. Az érdekegyeztetés fogalmi keretrendszere és erőtere
9.2. Az érdekegyeztetés stratégiai választásai
9.3. Az alkalmazottak hangja
9.4. A munkavállalói képviselők részvétele a döntési folyamatban
9.5. Kollektív tárgyalás, kollektív szerződés
9.6. Konfliktusok feloldása
9.7. Összefoglalás
10. Integrált és integráló EEM-rendszerek és eszközök
10.1. Karrier- és tehetségmenedzsment-rendszerek
10.2. Az EEM információs rendszerei: tegnap és ma
10.3. Digitális eszközös és információbiztonság az EEM-ben
10.4. Összefoglalás
11. A vertikális és horizontális integráció rendszere: EEM-stratégia, -tervrendszer, -értékelés és –kontrolling
11.1. A stratégiai emberi erőforrás menedzsment és versengő közelítésmódjai
11.2. Az emberi erőforrás menedzsment stratégiák jellemzői és típusai
11.3. Az emberi erőforrások és menedzselésük tervei
11.4. Értékelés, mérés, kontrolling az emberi erőforrás menedzsmentben
11.5. Összefoglalás
12. A foglalkoztatás jogi keretei Magyarországon
12. 1. A munkajog forrásai, a munkaviszonyra vonatkozó szabályok rendszere
12.2. A munkaviszony elhatárolása más munkavégzésre irányuló jogviszonyoktól
12.3. A munkaviszonyok hagyományos és atipikus formái
12.4. A munkaidő és munkarend hagyományos és atipikus formái
12.5. Az egyenlő bánásmód követelménye
12.6. Egészséges és biztonságos munkavégzési környezet
12.7. Összefoglalás
13. A HR jövője
13.1. A HR jövőjére vonatkozó előjelzések
13.2. Világgazdasági előrejelzések és a HR jövője
13.3. A HR-átalakítás jövőorientált modellje
13.4. A HR jövőjét befolyásoló legújabb trendek és tendenciák
13.5. Összefoglalás
14. Esettanulmányok az EEM-rendszerek témaköreiből
14.1. Esettanulmány: A vállalati munka- és egészségvédelem, mint munkatársi lojalitásnövelő tényező
14.2. Esettanulmány: Bitfection, avagy toborzás játékosan a GE Healthcarenél
14.3. Esettanulmány: 330 jelentkezőből alig 10 maradt
14.4. Esettanulmány: A BEI interjú alkalmazása az ABC vállalatnál
14.5. Esettanulmány: A teljesítményértékelés, mint munkaerő-megtartó eszköz
14.6. Esettanulmány: Munkakör-értékelés egy IT cégnél
14.7. Esettanulmány: Célzott juttatások pénz helyett
14.8. Esettanulmány: Egy képzési vezető bemutatkozó feladatai
14.9. Esettanulmány: A képzési programok értékelése egy szerbiai olajcégnél
14.10. Esettanulmány: Egy EEM-stratégiakészítés dilemmái
14.11. Esettanulmány: Munkavállalói elégedetlenség egy kolozsvári szoftverfejlesztő vállalatnál
14.12. Esettanulmány: Multi-utas ösztönzés és személyzetfejlesztés
14.13. Esettanulmány: Egy patchwork-karrier foltjai
14.14. Esettanulmány: HR-feladatok a minőségmenedzsmentben
15. Módszertani segédlet az EEM-rendszerek témaköreiből
15.1. Melléklet: Cél-, felelősség- és követelményelemző lap
15.2. Melléklet: Egy értékesítési asszisztens munkaköri leírása
15.3. Melléklet: Kompetenciaértékelő lap
15.4. Melléklet: Kockázatértékelési dokumentáció (minta)
15.5. Melléklet: Pszichoszociális kockázatértékelő kérdőív
15.6. Melléklet: Munkahelyi stressz (kérdőív és javaslatok)
15.7. Melléklet: Az egészség- és biztonságmenedzselési ciklus (PDCA) ellenőrző listája
15.8. Melléklet: Egy strukturált bizottsági állásinterjú dokumentumai
15.9. Melléklet: Egy Értékelő/Fejlesztő Központ elemei
15.10. Melléklet: Az MBTI-módszer
15.11. Melléklet: A coaching folyamata
15.12. Melléklet: Egy tréningprogram-értékelő kérdőív
15.13. Melléklet: Munkakör-értékelési módszer, felsővezetői pozíciókra
Tárgymutató