SZÍNHÁZI TÖRTÉNETEK - SZOBÁBAN, KIRAKATBAN

-15%
SZÍNHÁZI TÖRTÉNETEK - SZOBÁBAN, KIRAKATBAN

Szerző: Koós Anna

Akadémiai Kiadó, 2009

 

„Az a közös világ - a Budapesten kialakult második nyilvánosság -, amelyre mi apellálhattunk volna, sem volt valós tér, csupán illúzió. Pedig Dohány utcai megmozdulásaink és megszólalásaink ezt a közös világot érintették. Ez lett volna a mi szobaszínházunk igazsága, ami nem a jó, hanem az élő színház kritériuma. [...] A mi helyzetünk különösen alakult. Mivel a színház elment, de a közönség itthon maradt, a közönség továbbra is úgy figyelt ránk, mint eddig. Jólesett a törődés, legalábbis nekem, de sajnos távközönség nem létezik.

3 600 Ft
Akció: 3 060 Ft
Kezdete: 2018.03.31   A készlet erejéig!
Kedvencekhez
Ajánlom
Nyomtat
Összehasonlítás
Részletek
Ajánlatunk Önnek!
Adatok
Vélemények
Részletek

Továbbra is zárványként éltünk. Csak nem a hazai, hanem az emigrációs idegenség visszhangtalanságában. Kiderült, hogy a szobafogságra »ítéltetett« színház nagyobb szabadságot élvezett a második nyilvánosságon belül kialakult szűk körű és kis létszámú közönség körében, bármilyen ellentmondásos lett légyen is ez a helyzet, mint a látszólag korlátlan szabadságot biztosító Nyugat nagy nyilvánossága előtt. Párizsban is, Amszterdamban is, legfeljebb ha feltűnést keltő idegenek maradtunk. New Yorkban, a huszonhármas utcai ház és kirakat körül kisebb közönség gyülekezett. A manhattani nézők mégsem alkottak olyan szoros közösséget, mint a budapestiek, az egyszerűség kedvéért hadd mondjam azt, hogy miként a betlehemi gyerekgyilkos amszterdami nézőinek panaszaira, úgy rájuk is az vonatkozik, nem ugyanott nőttünk fel, pedig sokkal kiterjedtebb közegből érkeztek és sokkal többen. [...] Az underground prototípusa a vasfüggöny paradicsominak hitt oldalán született. Nem az »liberté, égalité, fraternité« szellemében folyt ugyanis az élet »odaát« sem. Ugyanakkor a Bread & Puppet Theater tiltakozhatott a vietnami háború ellen, és nem került egyikőjük sem emiatt börtönbe, nem zárták be a színházukat, nem kobozták el a bábujaikat, nem diszkriminálták őket. Hogy nem voltak olyan népszerűek, mint amilyenek szerettek volna lenni, az már más kérdés. A tömegízlés ugyanolyan fojtogató tud lenni, mint a leplezetlen »titkos« cenzúra. Az aktuális tiltó kezet sohasem látni. [...] A Dohány utcai vállalkozás is népszerű volt előbb a pesti második nyilvánosság szájhagyományában és a »Horgászok« dosszié besúgóinak körében, azután a New York-i Chelsea negyedben és egy-egy nyugat-európai fesztivál lelkesedésének köszönhetően - 1977 és 1979 között, se előtte, se utána -, de a mi »népszerűségünk« is megfeneklett - saját magunk falaiba ütköztünk.[...]

 

Például mi maradt meg a mi »színházunkból« a »kollektív« emlékezetben? Egy-egy név, egy-egy szokatlan gesztus, jobban mondva kép - szemhéjra festett szem, függőlegesen félmeztelen férfi, éneklő Pietà-szobor, szobában mosogató nő. Se színpad, se alkotótársak, se szerep, se darab, se szöveg. Valóságos rom. Egy kifeszített lyukas lepedő a szobában. Még csak nem is rom, hanem lehetőség."

 

 

A tartalomból:

Prológus
A pokol nyolcadik köre, az Akropolisz, és Antonin Artaud hagyatéka
Gyors változások távoli tengerek és messzi tájak vonzásában
A skanzen gyilkosai
Guidó és Tyrius
Vajda Júlia önálló kiállítása
A császár üzenete
Jó Donáth Bácsi intelmei
Pig, Child, Fire! – Rotterdam
Andy Warhol utolsó szerelme
Don Giovanni álruhában New Yorkba látogat
Epilógus


A kötet adatai:
Méret: B/5
Kötés: kemény, papír
Megjelenés éve: 2009
Terjedelem: 480 oldal

Ajánlatunk Önnek!
Adatok
ISBN
978-963-05-8793-8
Kiadó
Akadémiai Kiadó
VTSZ
4 901
Vélemények
Legyen Ön az első, aki véleményt ír!
Webáruház készítés
shopmania.hu arfalo.hu aprohirdetesingyen.hu arumagazin.hu vatera.hu