A kötet átfogóan vizsgálja az állami befolyás expanzióját az oktatásban. Az állami befolyás növekedését – s az ezzel kapcsolatos konfliktusokat – három „szinten” ragadhatjuk meg: 1. Az állam hatalmának növekedése az oktatásra irányuló társadalmi kereslet szabályozásában; 2. az állam hatalmának növekedése az iskolaügyet hagyományosan fenntartó, működtető és morális rendjét meghatározó egyházakkal szemben; 3. az állam hatalmának növekedése a szűkebben vett oktatási rendszer szereplőivel szemben. E három szint jelenti a könyv egy-egy fő fejezetét.
A szerző vizsgálódásaival azt szeretné bizonyítani, hogy a klasszikus szociológiai probléma – az oktatás tömegesedése, az egyes társadalmi csoportok oktatás iránti keresletének felkeltése és a kereslet teljesülése vagy nem teljesülése – az oktatáspolitika által determinált kérdés. És fordítva: a klasszikus oktatáspolitikai problémák – hogy milyen iskolatípusok létezhetnek, hogy ki tarthat fenn iskolákat – valójában társadalmilag determinált kérdések.