A kötet két művészsors egybekapcsolódásának személyes dokumentumát nyújtja a 19. század második feléből. A Mirkovszky Géza festőművész és felesége, Greguss Gizella iparművész kapcsolatának kibontakozását feltáró levelezés, valamint a körülményeiket és további sorsukat bemutató tanulmány két identitását kereső művészember arcképét rajzolja meg.
A kettejüknek egymással s még inkább önmagukkal, a művészettel és a hétköznapokkal vívott küzdelme egyúttal a századvégen-
századelőn zajló társadalmi változások magánéletbeli leképeződésének és ezek kölcsönös egymásra hatásának példájául is szolgál.
A forrás szubjektivitása révén jobban megismerhetővé válik a polgári középosztály mindennapi életvitele, környezete, társadalmi térhasználata, a világra vetett tekintetének iránya, s nem utolsósorban a női szereplehetőségeknek a művészi önérvényesítés által szabaddá váló új útjai.
A könyvet sajtó alá rendező Szabó Anna Viola a Debreceni Egyetemen tanult néprajzot és irodalmat, diplomamunkáját 1999-ben vizuális antropológiából, a műtermes fényképészetről írta. 1998 óta dolgozik a Déri Múzeumban, kezdetben az Irodalmi Gyűjtemény, jelenleg a Fotótár muzeológusaként. Kutatási területe a debreceni fényképészipar első évszázadának társadalom- és életmódtörténeti szempontú vizsgálata, illetve a polgárság fényképhasználata. Legfontosabb publikációi e témában múzeumi évkönyvekben jelentek meg; önálló kötete: Gondy és Egey fényképészeti műintézete Debrecenben. Kecskemét – Debrecen, 2008., 2015. online.
A kötet adatai:
Kötés: kartonált
Megjelenés éve: 2023
Terjedelem: 292 oldal