Az alternatív pedagógiák kultúrája hazánkba - egyben a közép-kelet európai régióba - különösen kalandos úton jutott el. Csodavárások, valóságos - különféle indíttatású - üldöztetések, kételkedések, csalódások kísérték, kísérik ezt az utat. Minden történeti periódusában voltak ,,tűzőrzők", ,,fáklyavivők", elkötelezett hírhozók, olykor térítők is - vállalkozásuk, hitvallásuk emberi nagyságához, tisztességéhez (nemegyszer: bátorságukhoz, hűségükhöz) kétség nem fér. A hazai pedagógusszakma elsősorban az ő közvetítésükkel, tiszteletre, sőt szeretetre méltó hitvallásaikból ismerte meg e pedagógiákat. Jelen kötetet az iskola kívánatos modernizációja, akár ,,posztmodernizációja" iránt elkötelezett szerzők írták, de egyikük sem valamelyik alternatív pedagógia hitvallója.
,,Sine ira et studio", kutatóként közelítették meg a fontos témát, feldolgozták a gazdag szakirodalmat, különös figyelmet fordítva a nemzetközi összefüggésekre, az alternatív pedagógiák ,,üzemmódjában" nyugodtabb társadalmi-történelmi körülmények között tapasztalatokat szerzett nemzetek példáit is tekintetbe vették. (Ebben a műfajban még nem tekinthető gazdagnak a magyar szakirodalom, örömünkre szolgál, hogy az ELTE Neveléstudományi Intézetnek erre vonatkozó hagyományai vannak.) Az írást higgadt áttekintés, problémákra figyelő tárgyalásmód, hiteles mérlegelés jellemzi, így az alternatív pedagógiák elkötelezettjei számára is fontos olvasmány lesz. Felerősítheti azokat a tapasztalatokat, amelyek e kultúra terjedésének organikus, szerves voltáról szólnak, s válaszokat kereshetnek kihívásokra, problémákra, az alternatív pedagógiák kritikusai pedig mintát találhatnak a korrekt, tárgyszerű elemzésekre. Vagyis: e könyvet minden érdeklődő, nyitott pedagógusnak ajánlom. Trencsényi László
A kötet adatai:
Kötés: fóliázott karton
Megjelenés éve: 2012
Terjedelem: 119 oldal