Jelen kötet egy olyan átfogó esettanulmány, amely a magyarországi bolognai folyamat egyik leghosszabb ideig tartó és legátfogóbb monitorozásának a bemutatása. Fejezetről fejezetre egy szakmai közösség elszánása körvonalazódik annak a tevékenységnek a folyamatos javítására és korrekciójára, amelyet meghatározott kontextusban végez a ciklusos felsőoktatási szerkezet keretei között, egy képzési program implementációja és működtetése közben -, valamint e közösség önreflexiója a tanulási folyamatra, melynek ezáltal alanyává válik. A szerzők az ELTE oktatói, akik arra vállalkoztak, hogy akciókutatás keretében kísérjenek egy alapszakot a 2006-os bevezetésétől egészen annak 2011-es megújításáig. Erről a hosszú időszakról az Olvasó elé tárják az innováció lelkesítő és kevésbé lelkesítő szakaszait, a kutatási elemekkel gazdagított oktatói és hallgatói tapasztalatok felhasználásának lehetőségeit és eredményeit. Munkájuk a gyakorlat kutatásának új megközelítése, az elmélet és a tudomány tradicionális szerepének átértékelése a felsőoktatásban, vállaltan újszerű publikálásban. A szerzők szakmai közösségi nézőpontja és a tudományos tárgyszerűség ötvözetében megmutatkozik a felsőoktatásban zajló folyamatok számos összefüggése.