Papp János Tamás napjaink egyik kiélezett társadalmi-szabályozási kihívásának feldolgozására vállalkozott. A közösségimédia-platformok társadalomformáló hatásának pontos megértése és a megfelelően reagáló szabályozás kialakítása nemcsak izgalmas és összetett kérdés, hanem sürgető feladat is. Olyan feladat, amely sokaknak ad elvégzendő munkát: az új platformok egyéni és közösségi életünkre gyakorolt szerteágazó hatásának értő kezelése a 21. század társadalmainak nagy közös kihívása, amely a technológiai kérdésektől a médiatudományon át a pszichológia vagy az antropológia területéig igényt tart az elméleti és gyakorlati szakemberek szoros együttműködésére. Ami a társadalomtudományokat illeti, aligha van ma már olyan terület, amely megengedhetné magának, hogy ne központi jelentőségű kérdésként foglalkozzon az online platformok, köztük a közösségi média szerepével. Nincs ez másképp a jogtudomány képviselőivel sem, sőt ahogy az lenni szokott, jelentős társadalmi következményekkel járó jelenségek nyomában előbb-utóbb épp az válik feszítő kérdéssé, hogy miként szelídítjük meg a folyamatokat a jogi szabályozás eszközével. Amíg azonban ide eljutunk, sok-sok tisztázandó részletet kell körbejárnunk annak érdekében, hogy a meghozott szabályok valóban úgy kezeljék a kockázatokat, hogy közben nem tesznek kárt a társadalmi előnyökben. Egyáltalán: meg kell értenünk, miként érvényesek korábbi tételeink az új körülmények között. A közösségi média berobbanó valósága mindenképp ilyen alaposan értelmezendő helyzetet teremtett az emberi kommunikáció és a vele összefüggő alkotmányos-szabályozási alapelvek terén. A kötet értékes hozzájárulás ehhez a jogtudományi tisztázáshoz, ráadásul olyan olvasmányos stílusban, amely a szélesebb olvasóközönséghez is közelebb tudja hozni a jogászok dilemmáit. Török Bernát
A kötet adatai:
Formátum: B/5
Kötés: keménytáblás
Megjelenés éve: 2022
Terjedelem: 288 oldal
A tartalomból:
Előszó
Bevezetés
1. Fogalmi meghatározások és alapvetések
1.1. Közösségi média és „közösségi média”
1.2. A közösségi média fogalma
1.3. Fogalmi tipizálás
1.4. Következtetések
2. A közösségi média demokratikus szerepe
2.1. Az online világ „kormányzói”
2.2. Visszhangkamerák és szűrőbuborékok
2.3. A felhasználók aktív befolyásolása
2.4. A közösségi média médiapiaci hatása
2.5. Következtetések
3. A közösségi médiára vonatkozó szabályozási környezet
3.1. Médiaszabályozás és közösségi média
3.2. Értesítés és eltávolítás - Eker. irányelv
3.3. Egyéb szabályozási eszközök
3.4. Az amerikai megközelítés - CDA 230. szakasz
3.5. Következtetések
4. Irányadó európai döntések az online platformok tartalomszabályozásával kapcsolatban
4.1. A közösségi média szerepe az EJEB gyakorlatának tükrében
4.2. A kommentekért való felelősség
4.3. Személyiségi jogi viták a felhasználók között a közösségi médiában
4.4. Személyiségi jogi kérdések a szolgáltatók és a felhasználók viszonyában
4.5. Az Európai Unió Bíróságának döntései
4.6. Következtetések
5. A felhasználási feltételek magánjogi kérdései
5.1. A felhasználási feltételek mint magánjogi kötelmek
5.2. Fogyasztóvédelmi és joghatósági problémák
5.3. A nagy közösségi házibuli
5.4. Következtetések
6. Magánszabályozás
6.1. A gondolatok szabad piacának kudarca
6.2. Saját szólásszabadsági kódexek
6.3. A közösségi oldalakon megjelenő tartalmak alapjogi jellege
6.4. A szólásszabadság horizontális hatálya
6.5. Egyéb lehetséges analógiák az alkotmányos kötelezettség érvényesítésére
6.6. A platformok szólásszabadsága
6.7. Következtetések
7. A közösségi média és az álhírek
7.1. Az álhírek jelentősége, fogalmi meghatározása
7.2. A közösségi média szerepe a félretájékoztatásban
7.3. A hamis beszéd alkotmányos védelme
7.4. A dezinformáció és a pandémia
7.5. Fellépés a hamis hírek ellen
7.6. Következtetések
8. Jövőbeni lehetséges megoldási irányok
8.1. Nemzeti szabályozások
8.2. Közös uniós szabályozás
8.3. Oversight Board
8.4. Versenyjogi megoldások
8.5. A jelenlegi megoldási kísérletek értékelése
8.6. Következtetések
Összegzés
Idézett művek