Mely tevékenységek tartoznak a szerzői jogi ágazatok csoportjába? Hogyan mérhető ezek gazdasági teljesítménye? Mekkora súlyt képviselnek a magyarországi GDP-ben és foglalkoztatásban? Teljesítményükkel hogyan szerepelnek más hazai nemzetgazdasági ágakkal összehasonlítva, valamint nemzetközi összevetésben? Képesek voltak-e sikeresen kiheverni ezek a szektorok a gazdasági válság kedvezőtlen hatásait? Melyek a magyar kreatív tevékenységek fejlődési irányai?
A Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala – 2005, 2010, 2012 és 2014 után – ötödik alkalommal végezte el a magyarországi szerzői jogi ágazatok súlyának felmérését. Az ENSZ Szellemi Tulajdon Világszervezete (World Intellectual Property Office, WIPO) által kialakított egységes módszertan alapján készült elemzés lehetővé teszi az összehasonlítást mind a korábbi hazai, mind a nemzetközi eredményekkel.
Jelen tanulmányban a 2013. tárgyévi eredményeket a 2011. évi adatokkal összehasonlító elemzés elsősorban arra a kérdésre keresi a választ, hogy a 2008-ban kirobbant válságnak a kreatív tevékenységekre gyakorolt negatív hatásai átmenetiek voltak-e, azaz a vizsgált időszakban visszatért-e a válság előtti növekvő tendencia vagy tartós következményként folytatódott a legutóbbi kutatás során tapasztalt visszaesés.
A kötet adatai:
Formátum: B/5
Kötés: puha kötés
Megjelenés éve: 2016
Terjedelem: 100 oldal
Tartalomjegyzék:
Összefoglalás
1. Előzmények
2. Módszertan
- A WIPO-módszertan
- A szerzői jogi ágazatok meghatározása
- Statisztikai adatok
3. A szerzői jogi ágazatok súlya a magyar gazdaságban
- A szerzői jogi ágazatok gazdssági teljesítménye
- A primer szerzői jogi ágazatok gazdasági súlya
- A szerzőijog-függő technikai háttérágazatok gazdasági súlya
- A részlegesen szerzői jogi ágazatok gazdasági súlya
- Az egyéb kiszolgáló ágazatok gazdasági súlya
- A szerzői jogi ágazatok külkereskedelmi forgalma
- Összehasonlítás más nemzetgazdasági ágakkal
4. Fejlődési trendek a primer szerzői jogi ágazatokban
- Sajtó és irodalom
- Zene, színház, fesztiválok
- Múzeumok
- Filmalkotás és videó
- Rádió és televízió
- Hirdetés, reklám
- Információs és kommunikációs technológia
Felhasznált irodalom
Mellékletek