Avilai Szent Teréz Francisco de Osuna ferences barát Harmadik Lelki Ábécéskönyve segítségével lépett rá a belső ima útjára. Mi jellemző erre a könyvre? A Biblia jelenti az átfogó hivatkozási keretet, szinte mindent ahhoz kapcsol. Magától értetődő a számára, hogy a Szentírás minden egyes részlete tanít valamit a szemlélődő imádságról. A szentírási alakok, jelenetek, a legkisebb részlet is megfelel valaminek az ember belső világában vagy az imádságban. Bár a mű belekerült az 1559-es spanyolországi Index hatókörébe, ma az Egyházban egyértelmű tekintélyt élvez. Példaként említhetjük az „Imádság Enciklopédiáját”, amely 2007-ben jelent meg a vatikáni könyvkiadónál. Osuna művét „Az imaéletre legnagyobb hatást gyakorló művek” között ismertetik: „az imádság útjának rendszerezésével Francisco de Osuna lerakja az alapokat az «arany évszázad» spanyol misztikájának nagy virágzásához”.
A kötet adatai:
Formátum: 123 x 200 x 9 mm
Kötés: Puhakötés
Megjelenés éve: 2017
Terjedelem: 184 oldal
Tartalomjegyzék:
Ajánlás
Hasonlóság Osuna és Szent Teréz tanítása között
Különbség Osuna és Szent Teréz tanítása között
„Aki nem veszi föl keresztjét…”
Előszó
Bevezetés
1. Járjanak mindig kéz a kézben, a személy és a lélek
Az Istennel való életközösség mindenki előtt nyitva áll
Hogyan gyógyítja Isten az engedetlen gondolatot?
2. Buzgó hálaadás kísérje minden munkádat
A megígért ajándék előíze
3. Vak, süket és néma legyél, és mindig szelíd
Nem tudjuk megismerni Istent úgy, ahogy van
Mindig szelíden
4. Tedd üressé szívedet, vess ki belőle mindent, ami teremtmény
Miért kell őriznünk szívünket?
Veszély bárhonnan várható
A szív az imádság oltára
5. vizsgálódj, szerezz tapasztalatot, és egyre javítsd, amit csinálsz
Miért kapjuk a belső örömet?
6. Gyakran végezd az összeszedett imát, hogy begyakorold
A gyakorlat elnevezései
Miért hívjuk „az összeszedettség imájának”?
7. Háborút hoznak a gondolatok, ahol nem zárják az ajtót
A gondolatok ostroma
Ne foglalkozz a gondolatokkal!
8. Tégy mindenkit mesterré, s míg mindet szereted, egyhez menekülj
Mindenkinek joga van ahhoz, hogy megtanulja ezt az imádságot
Az áhítat szelleme a szerzetesrendek fő alapzata
9. A haszontalan eltávozásokat soha ne hagyd büntetlenül
A szívedben várakozz Istenre
Rossz eltávozások
„Jó” eltávozások
10. A dicsőségért küzdve a könnyek legyenek a fegyvereid
11. Szüntelenül emlékezz Istenre, és sóhajokkal hívogasd
12. Megnyugvást elérni ne a megértéstől, hanem az ízleléstől remélj
Értelem és akarat
A lelki vigasztalást hogyan kívánhatjuk?
Ízleld, amit megértettél
13. Elalvás előtt imádkozz, és utána térj ahhoz vissza mielőbb
Az imádság három fajtája – az első a szóbeli
A második: belső beszélgetés Istennel
A harmadik: Isten szerető szemlélése
14. Mindig szeretettel, sohase haraggal fenyítsd lelkedet
A képzelet szárnyalásai ellen
Mit jelent „szüntelenül imádkozni”?
15. Vess ki mindent, ami akadályoz,a földre szögezve szemedet
A kétféle összeszedettség
16. Vigyél mindenbe szeretetet, meríts mindenből szeretetet
Milyen az igazi istenszeretet?
17. Testeddel kövesd Jézust, lelkeddel pedig istenségét
18. Gyakran vonulj vissza magadba, csöndben és reményben
Bensődben keresd az Urat!
Az egészen elmélyült imádság állapota
19. Növekedjék benned az alázat, hogy jobban haladhass
20. A kísértések a kegyelem előhírnökei
Maga az összeszedett ima az ellenszer
Isten olykor megvonja a vigasztalást
21. Bensőségesen nyugtasd és csöndesítsd el értelmedet
Hogyan értsük azt, hogy „ne gondoljunk semmire”?
22. Buzgón óvd magadat, és akkor egészen eggyé leszel Istennel
A magad dolgával törődj
A túlbuzgóság nem vezet reformhoz
Zárszó: a „tilde” (ñ) jelzi, hogy félbe ne hagyd, amit elkezdtél