Winkler Mártát ifjúkora óta szenvedélyesen érdekli a gyermeki látásmód, a gyerekek belső világának megközelíthetősége. Mindaz, amit az orvostudománytól, a pszichológián át a pedagógiáig tudunk a gyerekről – és amit képes az igazán nagy tehetségre jellemző módon elfelejteni is, hogy a pillanatnyi helyzet megoldásában intuíciójára hagyatkozhasson.
"Winkler Márta osztályában a gyerekek – a tevékeny gyerekek – igénye szabja meg a rend és rendetlenség mértékét. Kell, hogy helye legyen a csíznek vagy pintyőkének, akit a gyerekek táplálnak; vigyázni kell a teknősbékára, hogy rá ne lépjenek; gondozni kell az ablakra felfutó babot (amelyik a környezetismereti tankönyvnél sokkal többre tanítja meg a gyerekeket); szem előtt kell legyenek a tavalyi és tavalyelőtti munkák: a mesék agyagfigurácskái, a saját kezűleg épített kis házak, a rajzok, a csuhéból és agyagból készült bábok és babák, mert ezt a gyerekek látni akarják. Winkler Márta osztályterme át tud alakulni intim, meleg, szőnyeges, párnás kuckóvá, ahová a gyerekek behúzódva, a földre telepedve mesélnek és olvasnak, de tud színpad vagy bálterem is lenni, alkalmas a frontális óra megtartására, de a kiscsoportos munkára is. Maguk a gyerekek tudják pillanatok alatt nagy gyakorlattal és ügyességgel átvarázsolni az osztályt egyik alakjából a másikba." (Vekerdy Tamás)
A kötet adatai:
Formátum: 148 x 210 x 13 mm
Kötés: keménytáblás
Megjelenés éve: 2024
Terjedelem: 272 oldal
Tartalomjegyzék:
VEKERDY TAMÁS: Előszó 9 KÖZEL A GYEREKVILÁGHOZ 17 ÉLETFORMÁNK 24 Milyen legyen az iskola?24 Belakjuk a teret 25 Jeleink 35 A munka szervezésére vonatkozó jelek 41 A csoportmunka szervezése 42 A munkaeszközökre vonatkozó jelek 43 A terem átrendezése 45 A munka folyamatát irányító jelek 46 A pihenésre, játékra hívó jelek 48 A viselkedést befolyásoló jelek 50 Működnek a titkos jeleink 56 A szülőkkel együtt 57 DOLGOZUNK 63 „Ebben már megegyeztünk” 63 Így indulunk 64 Szókereső 68 A postásjáték 69 Új feladatok 71 Rendszerezünk 72 Gyakori szempontváltás 73 Kincsgyűjtés – búvármunka 74 Egy név – több szó 76 „Némajáték” a fogalmazás alapja 79 DISZTINGVÁLUNK 83 Tükör a tanító előtt 84 A matematika és az anyanyelv kapcsolata 87 Elvonatkoztatunk 88 A matematikáról 88 Matematikaóra-részlet a 4. d-ben 91 Gombok 92 Mindennek célja van 94 Megajánlom a verseket 96 Arany János A fülemile – feldolgozás99 Bírósági tárgyalás 101 ÉLETKÉPEK 105 ALKOTUNK 165 FÜGGELÉK 241 Gondolatok a munkámról 241 A felkészülésről 241 Utószó 260 Ami a könyv korábbi kiadásai óta történt 260 KISS JULIANNA: Márta tanulói írták 267