Kína legfőbb tengeri kereskedelmi útvonalának biztonsága és a szállítások zavartalansága a kelet-ázsiai állam egyik fő prioritása. A regionális nagyhatalom energiahordozóktól való függősége évről-évre növekszik, ráadásul kőolajimportjának 80 százaléka egy kockázatos, 12 ezer kilométer hosszú tengeri útvonalon érkezik.
A hajóút az afrikai partoktól és a Közel-Keletről indulva a Hormuzi-szoroson, az Indiai-óceánon
a Malaka-szoroson és a Dél-kínai-tengeren át éri el a kínai partokat, kikötőket, megvédése egy esetleges nemzetközi biztonságot veszélyeztető konfliktus esetén meghaladná Kína képességeit.
Peking fő célja éppen ezért az, hogy diverzifikálva forrásait és útvonalait, csökkentse az Indiai-óceánon keresztül érkező kőolaj részarányát és ezzel párhuzamosan szavatolja az országba tartó szállítmányok biztonságát, illetve stabilizálja az óceánon való jelenlétet.
Kína legjelentősebb és legforgalmasabb kereskedelmi útvonala egyúttal tehát a gazdaság egyik gyenge pontja is, a kínai olajtartalékok ugyanis mindössze húsz napra elegendőek, így egy esetleges kiesés komoly problémákat okozna a feltörekvő hatalom gazdaságának.
A kötet adatai:
Kötés: puhakötés
Megjelenés éve: 2014
Terjedelem: 232 oldal