Szinte napi szinten szembesülünk azzal a problémával, hogy egy nem körültekintően megkötött könyvelésre vonatkozó szerződés miatt valakit kár, hátrány ér. Ezek az esetek jelentős részben elkerülhetők lennének vagy legalább kisebb kár keletkezne, ha a felek – a könyvelő és az ügyfél – az üzleti kapcsolat kezdetén közösen és egyénenként is átgondolták volna az együttműködés kereteit, gyakorlati buktatóit.
Jogos a kérdés, hogy mitől lesz „jó” egy könyvelésre vonatkozó szerződés. Akkor tekinthető egy ilyen szerződés (és ez általában minden szerződésre igaz) jónak, ha kellően védi az ügyletben részt vevő felek érdekeit. Ebből az állításból következik, hogy – bár a könyv fő célközönsége a könyvelői társadalom, de – legalább olyan fontos az ügyfelek érdekeinek a védelme is, hiszen sajnos számtalanszor jut el hozzánk gondatlan könyvelői munka híre. Gyakran hallani, hogy „felesleges túlbonyolítani a szerződést, mert majd az élet fogja az együttműködést tartalommal megtölteni”. Ez az álláspont csupán az első vitáig, nézeteltérésig védhető. Abban a pillanatban, amikor valamelyik szerződő félnek kára származik az együttműködésből, elindul a felelőskeresés. Nem vagy nem megfelelően rögzített együttműködési feltételrendszer esetén kellemetlen vita alakulhat ki arról, hogy valójában milyen tartalmat értettek a felek a szerződés és az együttműködés mögé. Ez azért lehet komoly gond, mert az ügyfelek (cégvezetés, döntéshozók) igen gyakran nincsenek tisztában az általuk működtetett cégre háruló számviteli, adózási és adminisztrációs feladatokkal. Úgy gondolják, hogy „minden, ami papír, az a könyvelés feladata”. De ma már ez a felvetés abból az aspektusból sem lehet igaz, hogy a könyvvezetési, adózási és adminisztratív területeken papír helyett egyre inkább adatokról, adatállományokról, információkról beszélünk.
Ahhoz, hogy megfelelő könyvelésre vonatkozó szerződést kössünk, tisztában kell lenni a szerződésre vonatkozó jogi keretekkel, illetve a felek működési és érdekrendszerével. Éppen ezért úgy építettük fel ezt a könyvet, hogy folyamatosan utalunk azokra a jogszabályokra is, amelyek ismerete a könyvelésre vonatkozó szerződés adott pontjában jelentőséggel bír, illetve felhívjuk a figyelmet a gyakorlati buktatókra, átgondolandó kérdésekre.
A könyv előző kiadása óta a körülöttünk lévő világ nagyon sokat változott. A napi munkában beépült a digitalizáció egy eddiginél jóval magasabb szintje, a pandémia pedig számos új ügyfélkapcsolati buktatót hozott felszínre. Az ügyfelek gazdasági élete sem lett egyszerűbb, így nagyon gyakran a saját nehézségeik megoldását is a könyvelőtől várják. S természetesen a jogszabályi környezet is folyamatosan változott az előző kiadás óta, amely változások az ügyfél-könyvelő relációban is számos dolog átgondolását, újra fogalmazását igénylik.
Ahogy nincs két egyforma vállalkozás, úgy nincs két egyforma könyvelőiroda sem. Az ügyfelek szakmai, emberi, etikai sokszínűsége pedig ma még adottság, mert a könyvelők – elsősorban gazdasági megfontolások miatt – nagyon nehezen tudnak szakosodni, specializálódni.
A könyvben egy alapnak tekinthető mintát (ÁSZF és szerződés) tekintünk át, látunk el megjegyzésekkel és jogszabályi idézetekkel. Ez alapján mindenki végig tudja gondolni és ki tudja alakítani a saját feltételrendszerének megfelelő szerződéses keretrendszert, szolgáltatási palettát.
A könyvhöz egy pendrive-ot is mellékelünk, amelyen szerkeszthető formában is közreadjuk ezt a tartalmat. Az előző kiadás óta kapott visszajelzések megerősítettek bennünket abban, hogy jól gondolkodtunk akkor, amikor a könyv mellékletbe nem „csak” a szerződés és az ÁSZF szövegét tettük, hanem az e dokumentumok magyarázatát is tartalmazó szöveget. Továbbra is ezzel szeretnénk „rákényszeríteni” mindenkit arra, hogy foglalkozzon minél több könyvelő és ügyfél közötti kérdéssel, gondolja át, mennyiben elfogadható, követhető számára a könyvben közzétett eljárás, majd ez után alakítsa ki a saját működési feltételrendszerét.
A kötet adatai:
Formátum: B/5
Megjelenés éve: 2023
Terjedelem: 416 oldal (Pendrive melléklettel!)
A tartalomból:
BEVEZETŐ
KÖNYVELÉS: múlt - jelen -jövő
SZERZŐDÉSKÖTÉS
■ A szerződéses viszony kezdetén
■ Az együttműködés hatálya alatt
■ Tájékoztatási kötelezettség
ÁLTALÁNOS SZERZŐDÉSI FELTÉTELEK (ÁSZF)
Könyvviteli szolgáltatás
■ A könyvviteli szolgáltatás tartalma
■ Cégjogi jellegű feladatok
■ Gazdálkodási jellegű feladatok
■ Dokumentálás
■ Speciális adózási feladatok
■ Egyéb feladatok
■ A főkönyvi könyvelés és a kapcsolódó nyilvántartások vezetése
■ Együttműködés a könyvviteli szolgáltatásban
Bérszámfejtési tevékenység
■ A bérszámfejtési tevékenység tartalma
■ Együttműködés a bérszámfejtésben
Együttműködés általános feltételei
■ A kapcsolattartás személyi feltételei
■ Felelősségi kérdések
■ Garanciák
■ A Pmt.
■ Titoktartás
■ Az adatfeldolgozás feltételei (GDPR)
■ Honorárium
■ Együttműködés hatálya
SZERZŐDÉS
■ Szerződés könyvvezetési és bérszámfejtési munkákra
■ Ügyfél-átvilágítási adatlap (1. sz. melléklet)
■ Kiemelt közszereplői nyilatkozat (2. sz. melléklet)
■ Szolgáltatások köre (3. sz. melléklet)
■ Kapcsolattartás (4. sz. melléklet)
■ Szolgáltatási díjak (5. sz. melléklet)
FÜGGELÉK
■ Könyvtárstruktúra - minta
■ Teljességi nyilatkozat - minta
■ Adatleltár felvétele - minta
ZÁRÓ GONDOLATOK
Pendrive tartalmi felépítése:
■ Technikai információk
■ ÁSZF minta magyarázatokkal
■ Könyvelői szerződés minta
■ Ügyfélátvilágítási adatlap minta
■ Kiemelt közszereplői nyilatkozat minta
■ Szolgáltatások köre minta
■ Kapcsolattartás minta
■ Szolgáltatási díjak minta
■ Könyvtárstruktúra minta
■ Teljességi nyilatkozat minta
■ Adatleltár felvétele minta