Mi szól a lemezen? Fodor Géza egyik olyan zenekritikájának a címe ez, amelyik kivételesen nem operát elemez, hanem a Beethoven-szimfóniák összkiadását (Ferencsik János vezényletével). De mindig az érdekelte, hogy mi az, amit a technika adta konzerv közvetíteni tud, mi az, ami eredendően a közönség eleven részvételét igénylő, színpadi előadásra szánt művekből a magányos lemezhallgató számára megszólal? Ma már jószerivel minden felvétel megszerezhető – ha nem a hanglemezboltban, akkor az interneten. De hogyan válogassunk a hatalmas kínálatból? Igényes operarajongó aligha talál Fodor Gézánál jobb kalauzt az eligazodáshoz – őnála, akit mindig is az opera érdekelt a legjobban, és akinél talán senki sem értett jobban az operához.
Az élő előadások tüzetes elemzésével párhuzamosan 1981 óta rendszeresen írt lemezkritikákat, először a Hifi Magazinba, majd a Muzsikába, és utolsó éveiben az Élet és Irodalomba is. Csak a kötetben eddig meg nemjelent szövegek egybegyűjtésekor derült ki, hogy milyen hatalmas mennyiségről van szó. Így vált szükségessé, hogy három kötetbe rendezve adjuk közre. Ezek az írások nemcsak az előadásokról, hanem a művekről, a szerzőkről és általában az opera történetéről is szólnak. Mindezeken túl és legfőképpen pedig arról: hogyan hallgassunk-nézzünk operát. Az olvasó könnyebb tájékozódása kedvéért az írások címe alatt a művek címét, a rögzítés módját (LP, CD, videó vagy DVD), a felvétel kiadóját, évszámát közöltük. A további részletekről a diszkográfia tájékoztat.
A kötet adatai:
Formátum: B/5
Megjelenés éve: 2011
Terjedelem: 332 oldal