Mi szól a lemezen? Fodor Géza egyik olyan zenekritikájának a címe ez, amelyik kivételesen nem operát elemez, hanem a Beethoven-szimfóniák összkiadását (Ferencsik János vezényletével). De mindig az érdekelte, hogy mi az, amit a technika adta konzerv közvetíteni tud, mi az, ami eredendően a közönség elevenrészvételét igénylő, színpadi előadásra szánt művekből a magányos lemezhallgató számára megszólal? Ma már jószerivel minden felvétel megszerezhető – ha nem a hanglemezboltban, akkor az interneten. De hogyan válogassunk a hatalmas kínálatból? Igényes operarajongó aligha talál Fodor Gézánál jobb kalauzt az eligazodáshoz – őnála, akit mindig is az opera érdekelt a legjobban, és akinél talán senki sem értett jobban az operához.
Az élő előadások tüzetes elemzésével párhuzamosan 1981óta rendszeresen írt lemezkritikákat, először a Hifi Magazinba, majd a Muzsikába, és utolsó éveiben az Élet és Irodalomba is. Csak a kötetben eddig meg nem jelent szövegek egybegyűjtésekor derült ki, hogy milyen hatalmas mennyiségről van szó. Így vált szükségessé, hogy három kötetbe rendezve adjuk közre. Ezek az írások nemcsak az előadásokról, hanem a művekről, a szerzőkről és általában az opera történetéről is szólnak. Mindezeken túl és legfőképpen pedig arról: hogyan hallgassunk-nézzünk operát. Az olvasó könnyebb tájékozódása kedvéért az írások címe alatt a művek címét, a rögzítés módját (LP, CD, videó vagy DVD), a felvétel kiadóját, évszámát közöltük. A további részletekről a diszkográfia tájékoztat.
A kötet adatai:
Formátum: B/5
Megjelenés éve: 2012
Terjedelem: 560 oldal