Az egyházatyák közül talán éppen Nüsszai Szent Gergely iránt a legnagyobb ma az érdeklődés. Ezt az érdeklődést nemcsak történelmi szerepének és jelentőségének kell tulajdonítani, hanem teológiai gondolkodásmódja azon jellegzetességeinek is, melyek korszerűvé teszik tanulmányozását. Hogy ez valóban így van, azt az egyre növekvő Gergely-irodalom bizonyítja. Az egyházatya műveinek és a rá vonatkozó irodalomnak a tanulmányozása adta az ösztönzést, hogy antropológiai nézeteit ne pusztán filozófia¬történeti vagy történeti szempontok szerint ismertessük, hanem gondolatrendszerének központi témája alapján kíséreljük meg kibontani: a krisztológiai dogmák és a feltámadás szempontjából, amely két téma Krisztusban összekapcsolódik.
Nüsszai Szent Gergely írásainak hangvétele elárulja, hogy ezek számára is a legfontosabbaknak tartott „egzisztenciális” problémák voltak. Amikor Krisztusról ír, átmelegszik a hangja, szinte rajongóvá válik, amikor pedig – húsvéti homíliáiban – a krisztológiai téma összekapcsolódik a feltámadással, szinte összezsúfolódnak a teo¬lógiai párhuzamok és képtársítások. Éppen ezeknek a témáknak az esetében egyesül a külső – dogmatörténeti – és a belső – személyes – érdeklődés motivációja. A krisztológiai dogmák és a feltámadás középpontba állításával nem tettünk mást, mint kiemeltük és vizsgálódásunk alapjává tettük a szakirodalomban már lappangva meglévő, de eddig csak „spirituális doctrinájára” alkalmazott irányt.
A kötet adatai:
Kötés: Keménykötés
Megjelenés éve: 2010
Terjedelem: 296 oldal
Tartalomjegyzék:
Előszó
Szerkesztői megjegyzések
Bevezetés
I.
Nüsszai Szent Gergely élete, művei, jelentősége
Dogmatörténeti háttér
A Nüsszai Szent Gergely munkásságát feldolgozó újabb irodalom
Módszertani konklúziók
II.
Nüsszai Szent Gergely „filozófiája”: a „negatív” teológia
Viszonya a görög filozófiai hagyományhoz
A „negatív” teológia negatív alapjai
A „negatív” teológia pozitív következményei
A pozitív teológia alapja: a krisztológia
Nüsszai Szent Gergely krisztológiájának belső, szentháromságtani alapjai
Nüsszai Szent Gergely üdvtörténeti krisztológiájának jellegzetességei
A krisztológiai paradigma
III.
Az istenképmás: Krisztus
Krisztus kettős képisége
Krisztus emberi természetének egyetemessége
Az új teremtmény
IV.
Az Isten képmása „az” ember: Ádám
A Gen 1,26 exegézise a Nüsszai Szent Gergelyt megelőző patrisztikus hagyományban
A Gen 1,26 exegézise Nüsszai Szent Gergelynél
Az „ember” értelmezése a hellén hagyományban
Isten képe: az „emberi természet”
Az istenképiség az ember lényege
Az istenképiség tartalma: a szabadság
A lélek „tükre”
Kép és hasonlóság viszonya (eikón – homoiószisz)
Az utánzás (mimészisz)
Erény, boldogság, tökéletesség
V.
Az ember a teremtésben
A teremtés
A világ mint fizikai és erkölcsi valóság
A világ az emberi megismerésben: idő (aión)
A világ mint egymásutániság (akoluthia – taxisz)
Az idő „pesszimizmusa”: a hiábavalóság
A világ az emberrel egységben
Szenvedély – bűn – rossz
Születés, növekedés, halál
VI.
Az ember a testi végesség és a szellemi „végtelenség” dialektikájában
Az emberi élet: örökség és adomány
Az emberi élet dimenziói: múlt, jelen, jövő
A „mindig” önmagát alapozó emberi élet
Döntés, áldozat, ítélet
Az emberi élet struktúrája
Az emberi struktúra teológiai értelmezése¬
A teológiai értelmezés összetevői: a szabadság és a kegyelem
VII.
A végesség és a végtelenség szintézise: a feltámadás
Krisztus feltámadásának jelentősége
A feltámadás elővételezésként
Feltámadás az eszkatonban
Összefoglalás
Források
Felhasznált irodalom
Általános művek
Nüsszai Szent Gergellyel foglalkozó monográfiák és tanulmányok
Rövidítések jegyzéke
Nüsszai Szent Gergely idézett művei
Idézett szentírási könyvek
Egyéb idézett művek
Patrologia Graeca-helyek
Mutatók
Nüsszai Szent Gergely idézett műveinek mutatója
Névmutató
Tárgymutató
Bibliográfia
Az 1988 utáni Nüsszai Szent Gergely-irodalom válogatott bibliográfiája
Az 1980 utáni magyar nyelvű Nüsszai Szent Gergely-irodalom