A számvitelről szóló 2000. évi C. törvény (szt.) meghatározza, mely eszközök és források szerepelnek a gazdálkodó beszámolójában, illetve, hogy azokat milyen elszámolási módok és értékelési elvek alapján kell vagy lehet a beszámolóban szerepeltetni. Az Szt. a gazdálkodóra bízza a döntést, hogy kiválassza az elszámolási lehetőségek közül azokat az eljárásokat, amelyekkel legjobban biztosítható a gazdasági események hatásának a bemutatása. A számviteli döntéseket írásba kell foglalni annak érdekében, hogy azok később az érintettek számára nyomon követhetők és ellenőrizhetők legyenek. Erre szolgálnak az egyes szabályzatok.
E könyvben összegeztük a kötelező szabályzatok megírásával, alkalmazásával kapcsolatos legfontosabb szabályokat. Ennek szellemében állítottuk össze a gyakorlatban is jól használható szabályzatmintákat is. Ezenkívül részletesen kidolgozott számlarenddel is igyekszünk segíteni a szakemberek munkáját.
A feladat és felelősség mellé mindig társul szankció is! Az Art. a gazdálkodók számára 500.000 forintig terjedő mulasztási bírság kirovására ad lehetőséget az adóhatóság részére, ha a szabályzataikban foglaltakkal ellentétes gyakorlatot követnek.
A könyv átdolgozását és a legújabb - immár harmadik - kiadás megjelentetését az indokolja, hogy sok tekintetben változott a jogszabályi környezet, és módosultak bizonyos munkamódszertani eljárások. A jogszabályi környezetet illetően elsősorban a számviteli törvény és a Pmt. módosítása miatti aktualizálás vált szükségessé. E mellett az előző kiadás óta egyéb jogszabályok terén is találkozhatunk újszerű gyakorlati megoldásokkal, megváltozott hatósági eljárásokkal, illetve az elektronikus adatfeldolgozási rendszereknek a könyvelési folyamatokba való egyre gyorsabb térhódítására is mind nagyobb figyelmet kell fordítani.
A gazdasági döntési pozícióban lévő vezetők (ügyvezető, tulajdonos) felelőssége igen nagy abban, hogy egy átgondolt belső szabályrendszer kialakításával - amelynek részét képezik a számviteli és egyéb jellegű szabályzatok is - biztosítsák a tervszerű és eredményes gazdálkodást. A napi szintű üzletpolitikai döntéseknek összhangban kell lenniük a szabályzatokban - hosszú távra szólóan - rögzített elvekkel és módszerekkel. S a számviteli rendszert úgy kellene kialakítani és napi szinten működtetni, hogy közben az egész világgazdaságot megrázó események (pandémia, drasztikus alapanyagár-emelkedések) jelentős bizonytalanságot idéznek elő.
Bízunk benne, hogy a szakkönyvben ismertetett és e kiadvány pendrive-mellékletét képező szerkeszthető, Word és Excel formátumú dokumentumok jelentős segítséget nyújtanak a gazdálkodóknak, illetve az azokkal foglalkozó szakembereknek (alkalmazott könyvelők, kiszervezett könyvelők, adótanácsadók, adószakértők, könyvvizsgálók) mindennapi munkájuk során.
A kötet adatai:
Formátum: B/5
Kötés: puhatáblás
Megjelenés éve: 2022
Terjedelem: 256 oldal
Tartalom:
A szabályzatokkal szembeni elvárások
■ Strukturális elvárások
■ Időbeliség
■ Aktualizálás
■ Feladat és felelősség
■ Írásbeliség
A szabályzatkészítés gyakorlati buktatói
■ Hasznosság
■ Mintaszabályzatok
■ Gazdálkodónál végbemenő változások
■ Érintettekkel való megismertetés
■ Módosítások technikája
■ Következetes alkalmazás
Számviteli politika
■ Elméleti háttér
■ Gazdálkodó számviteli rendjét érintő szabályok
■ Eszközök és források értékelésének és a mérleg összeállításának szabályai
■ Eredménykimutatás és eredményelszámolás szabályai
■ Egyedi szabályozások és minősítések
■ Speciális terület: civil szféra
■ A 2017–2021. évi Szt.-változások áttekintése
■ Számviteli politika (minta)
Pénzkezelési szabályzat
■ Elméleti háttér
■ Pénzforgalom (készpénzben, illetve bankszámlán történő) lebonyolításának rendje
■ Pénzkezelés személyi feltételei
■ Pénzkezelés tárgyi feltételei
■ Pénzkezelés felelősségi szabályai
■ Készpénzben és bankszámlán tartott pénzeszközök közötti forgalom módja és szabályai
■ Készpénzállományt érintő pénzmozgások jogcímei
■ Készpénzállományt érintő pénzmozgások eljárási rendje
■ Napi készpénz záró állomány maximális mértéke
■ Készpénzállomány ellenőrzésekor követendő eljárások és azok gyakorisága
■ Pénzszállítás feltételei
■ Pénzkezeléssel kapcsolatos bizonylatok rendje
■ Pénzforgalommal kapcsolatos nyilvántartási szabályok
■ Bankszámlán történő pénzforgalom lebonyolításának szabályai
■ Az elektronikus pénz
■ Pénzkezelési szabályzat (minta)
Önköltségszámítási szabályzat
■ Elméleti háttér
■ Kötelezetti kör
■ Termelőtevékenység
■ "Szükséges rossz" vagy van haszna?
■ Kalkulációs egység
■ Önköltségszámítás
■ Közvetlen önköltség
■ Közvetlen költségek
■ Üzemi általános költségek
■ Forgalmazási, igazgatási, egyéb általános költségek
■ Kalkulációs séma
■ Készültségi fok meghatározása
■ Önköltségszámítás és a számvitel kapcsolata
■ Önköltségszámítási szabályzat (minta)
Leltározási és selejtezési szabályzat
■ Elméleti háttér
■ Leltározási szabályzat
■ Leltározás általános szabályai
■ Leltározással szembeni követelmények
■ Leltározás dokumentálása
■ Leltározás módja
■ Leltározás időpontja
■ Leltározás előkészítése
■ Leltározás végrehajtása
■ Leltárértékelés szabályozása
■ Leltározás ellenőrzése
■ Leltárhiányok, többletek rendezése
■ Leltározás, illetve a feltárt leltárhiány utáni felelősség
■ Selejtezési szabályzat
■ Felesleges eszközök
■ Hasznosítási módok
■ Selejtezési eljárás
■ Leltározási szabályzat (minta)
Számlatükör, számlarend
■ Elméleti háttér
■ Számlatükör
■ Számlarend
■ Civil szféránál alkalmazott számlarend
■ Számlatükör (minta)
■ Számlarend (minta a pendrive-on)
■ 1. számlaosztály
■ 2. számlaosztály
■ 3. számlaosztály
■ 4. számlaosztály
■ 5. számlaosztály
■ 8. számlaosztály
■ 9. számlaosztály
Egyéb ajánlott szabályzatok
■ Szervezeti és működési szabályzat (SZMSZ)
■ Nem pénzbeli juttatások szabályzata
■ Gépkocsihasználati szabályzat
■ Kiküldetési szabályzat
■ Bizonylati rend
■ Munkavédelmi és tűzvédelmi szabályzat
■ Irodai rend
■ IT-szabályzat (Informatikai biztonsági szabályzat)
■ Titokvédelmi szabályzat
■ Adatvédelmi szabályzat (GDPR)
■ Távmunka szabályzat
Pmt. és Kit. szabályozás
■ Elméleti háttér
■ Jogszabályi háttér
■ Érintett szakmai személyi kör
■ A szolgáltatók kötelezettségei
■ Az ügyfél-átvilágítás mint a szolgáltatók alapvető kötelezettsége
■ A tényleges tulajdonosi nyilvántartás (TTNY)
■ Kockázatértékelés
■ Bejelentés
■ Szabályzatkészítés
■ Belső ellenőrző és információs rendszer
■ Képzési program
■ Felügyelet
■ Pmt. típusszabályzat (minták)
Még néhány jó tanács