A médiatudomány egyik legkevésbé körüljárt területe a médiapolitika. A médiapolitika fogalmának, rendszerének, céljainak tisztázása nemcsak elméleti oldalról szükséges; hiánya azt is megakadályozza, hogy a napi (párt)politikai, szabályozói gyakorlatban születő, médiapolitikainak szánt döntéseket objektív szempontok alapján értékeljük. A kötetben összegyűjtött tanulmányok – abból a feltevésből kiindulva, hogy a médiapolitika nem azonos a (párt)politikai érdekeknek a média működésében való érvényesítésével (a „médiapolitizálással”) – kísérletet tesznek a médiapolitika fogalmának elméletileg is megalapozott meghatározására, a médiapolitikai fejlődési irányok bemutatására, valamint az alapvető médiapolitikai célok azonosítására.
E tanulmányok a kommunikációs és médiatudományi képzéseket lényeges új ismeretekkel bővítik, de az oktatók és a hallgatók mellett a médiapolitikai döntés hozók is útmutatást kaphatnak belőlük a médiarendszert érintő alapvető kérdésekben. A könyvet a médiatudomány, a szociológia és a politikatudomány, valamint a közéleti kérdések iránt érdeklődőknek egyaránt ajánljuk. Az Alkalmazott Kommunikációtudományi Intézet és a Gondolat Kiadó közös kiadványa
A tartalomból:
Előszó (Polyák Gábor)
„Médiapolitika”: kísérletek a fogalommeghatározásra
Puppis, Manuel: Bevezetés a médiapolitikába
Vowe, Gerhard: Médiapolitika. A médián keresztül történő nyilvános kommunikáció szabályozása
Donges, Patrick: A médiapolitika mint a publicisztika- és a kommunikációtudomány tárgya
McQuail, Denis: A média irányítása. Az irányítás kérdései és formái
Puppis, Manuel – Leen, D’Haenens – Saeys, Frieda: Műsorszolgáltatási politika és szabályozási lehetőségek
Napoli, Philip M.: Média-gazdaságtan és médiapolitika: a jó és a rossz
Saxer, Ulrich: A médiapolitika az önállóság és az idegen befolyás megjelenésének határán
Schuppert, Gunnar F.: Mi a media governance?
Fejlődési irányok a médiapolitikában
Pfaff, Senta: Vezérlő gondolatok a media governance-hoz. A digitális televíziózás példája
Mal, Manfred: Médiapolitika – egy politikai tér eredete és elkülönülése
Katz, Yaron: A médiapolitika háromlépcsős fejlődési folyamata
Van Cuilenburg, Jan – McQuail, Denis: Médiapolitikai paradigmaváltások. Egy új hírközlés-politikai paradigma felé
Hirsch, Mario – Petersen, Vibeke G.: A küzdőtér kiterjesztése: európai médiapolitika
McQuail, Denis: A kommercializáció – és ami azon túl van
Jarren, Otfried – Donges, Patrick: A tömegkommunikáció vége – a médiapolitika vége?
Latzer, Michael: Rendetlenség a konvergenciából – rend a médiamatika-politikával
Curran, James: A média és a demokrácia kapcsolatának újragondolása
McQuail, Denis: A sokszínűség mint médiapolitikai célkitűzés újragondolása
A kötet adatai:
Kötés: keménytábla
Kiadási év: 2010
Terjedelem: 400 oldal