"Félelemmel vegyes csodálatot ébresztett bennem a felismerés: világunkban a „megformáltság” egyetemes érvényűvé vált. Ebből következik, hogy a látással birtokba vehető környezet külső és belső tágasságának kísérőjelenségeként radikálisan megváltoztak a művészi kreativitás keretei.
Ellenállhatatlan késztetést éreztem a „kortárs” vizuális művészetek céljában, feladatkörében lejátszódó átrendeződések megfigyelésére. Észre kellett vennem, hogy a tartalombővülések, formai, technikai újdonságok, a kommunikáció „klímaváltozása” a művészetek mindeddig „másra rendelt” közegében a mindennapi élet organikus és mesterséges szervezeteivel közeli kapcsolatot építettek ki. Éspedig úgy, hogy eközben az egyre inkább összefonódó művészi kifejezés-, és jelzésformákban az önfelmérés és önértékelés is állandósult, formaalkotó szükségletté vált.
Az egyidejű és egyetemes érvényű tendenciák az egyéni és intézményi kommunikáció adott rendszereit felhasználva a legkülönbözőbb irányból érkező forrásokat egységesítik a vizuális művészetekben is. E mélyre ható átalakulás legfőbb folyamatait kísérli meg nyomon követni könyvünk, a Deltatáj."
A kötet adatai:
Formátum: B/5
Kötés: kartonált
Megjelenés éve: 2011
Terjedelem: 416 oldal
Tartalomjegyzék:
Előszó 7
Bevezetés 12
A delta előtt 28
Egy művészettörténeti modell a századvégen 28
Andy Warhol életművének legfőbb rétegei 28
Az „Új Művészet" meghatározása felé 41
Romantika és retrospekció 43
Mi az, hogy a nyolcvanas évek? 48
Az idézetek képzőművészete 58
Az avantgárd után 66
A hősies avantgárd 68
A szigorú (purista) avantgárd 70
A radikális avantgárd 71
A posztavantgárd 76
Az európai érzékenység? 80
A delta ágai 86
A századvég felé… 86
Az „Új Kép" művészete (New Image Art) 109
Az olasz transzavantgard 169
Az „új" expresszionizmus 175
A „rossz képek". A nyolcvanas évek amerikai festészete (USA) 184
A „minták (pattern)" és dekoráció 193
Graffiti 205
A torkolatnál 212
A szobor fogalmának és testének átalakulása 212
Kapcsolat a konceptuális művészettel 213
A „valódi" kép és a dokumentum 220
Az anyag és a formai hagyomány új kapcsolata 227
A Neo Geo 237
A szimuláció (hasonlítás–hasonlóság) 240
Jeff Koons-effektus 241
A high-tech képregényei 249
Új konceptualizmus 255
A klasszikus ready made megszólítása 257
Az alany és a Másik 259
Koncept-dekonstrukció 263
Az orosz helyzet 272
Az Új absztrakció 282
A festmény demisztifikálásának utolsó állomása 284
„Ábrázoló festő vagyok" 288
Szemelvények 297
Clement Greenberg: A modern festészet 297
T. J. Clark: Clement Greenberg művészetelmélete 301
Joseph Kosuth: Az elmondhatatlan és kimondhatatlan játékról 313
Stephan Berg: Egy rózsa a rózsa, vagyis rózsa. Meg nem 318
Megjegyzések a kortárs művészet helyzetével kapcsolatos vitához 318
Thomas Wulfen: Rendszerszervezés-művészet 320
Hal Foster: Csodáknak hitt jelek 328
Hilton Kramer: Az idő visszaforgatása: művészet és politika 1984-ben 335
Margot Lovejoy: A komputer mint dinamikus képalkotó eszköz 340
Margot Lovejoy: A jövő áramlatai 357
Lynne Cooke: Tárgyi leckék – miért olyan egyedi, olyan vonzó napjaink szobrászata? 371
Suzi Gablik: A művészet újjászületése 376
Suzi Gablik: A posztavantgárd 384
(Végjáték művészet, lézengő kultúra, utóvédharc) 384
Suzi Gablik: Az ökológiai imperatívusz – az új kulturális kód 391
Ingo Arend: A gyökeres változás kikerülhetetlen 400
Beszélgetés Dieter Ramsszal az ökológiáról és a designről 400
Thomas Lawson: Utolsó leágazás: a festészet 404
Wolfgang Zinggl: Rövid visszapillantás a tiszta térre 412
Művészet és intézményei O’Doherty „The White Cube" című írása alapján 412
Megjegyzések 416