Tanulmány egy lelki hibával élő társadalomról – felrázó és egyben megdöbbentő analízis.
Óriási vitát kiváltó könyvsiker, 450 000 eladott példányszám.
A könyv egy nemzetközi bestseller magyar kiadása.
Azoknak szól, akik a szerzővel együtt meg kívánják akadályozni azt, hogy társadalmunk egyszer csak gyűlölni kezdje saját félrenevelt gyermekeit és szembeforduljon velük. Meglepő és egyben megdöbbentő elemzésében a könyv pszichiáter szerzője rámutat arra, hogy a modern - különösen az úgynevezett 68-as, a tekintélyelvet tagadó - nevelési elvek milyen érzelmi visszaélésekhez vezetnek gyermekeinkkel szemben, és ezt praxisából vett szemléletes példákkal, esetekkel illusztrálja.
Szakvéleménye egyértelmű: gyerekeink csak akkor válhatnak érett felnőttekké, ha nem raboljuk el gyerekkorukat, azaz nem „kis felnőttként“, hanem ismét nevelendő gyermekekként bánunk velük.
A kötet adatai:
Formátum: 123x185 mm
Kötés: kartonált
Kiadási év: 2010
Terjedelem: 192 oldal
Tartalom:
1. fejezet
Nevelési szükségállapot szuperanyukákkal – avagy:
amikor gyerekeinkből zsarnokok lesznek 11
Rögtön egy példa: Márk, avagy egy szokványos nap
az alsó tagozatban 20
2. fejezet
Mi történt a gyerekeinkkel? Muffinokról és meg
nem írt házi feladatokról 25
Adjuk át a hatalmat a gyerekeknek! Adjuk át a hatalmat
a gyerekeknek? 29
Sára 31
A gyerekekkel való normális bánásmódról és a gyerekek normális fejlődéséről 33
Ahogy a gyerek látja a világot: világképek 34
Klaudia 42
Nem egyedi eset 47
A birodalom visszavág 51
Az egészségestől a kórosig – avagy: miért téves az éppen aktuális nevelési viták kiindulópontja? 57
Interjú egy érintettel – a tanárok ma ilyennek élik meg
az iskolát 60
Fülöp 65
Néhány eset a praxisomból 68
3. fejezet
Miért játszik a psziché olyan fontos szerepet? 71
Egy egészséges lélek szilánkjai 75
Gyakorlat teszi a mestert – avagy: a lelki funkciók csak folyamatos gyakorlással alakulnak ki 78
Adrián 81
4. fejezet
A hanyatlás lépcsőfokai – az intuitív neveléstől a szimbiózisig 83
Az iskolák lépnek 84
Mit jelent ez a gyermek szülőről alkotott képe
szemszögéből? 85
Klasszikus nevelés – az emberi intuíció értékéről 87
Példa: a tanárnő beszámolója egy átlagos napról 90
5. fejezet
Az első kapcsolati zavar: partneri viszony – avagy:
a gyerekek kényszerű felszabadítása az alárendeltségből 91
A kínálat a gyerekek szükségleteihez igazodik –
partnerségi koncepciók az óvodában 94
Nincs valami egyszerűbb? A partneri viszony
koncepciói az iskolában 103
Példa: az alsó tagozatos tanár beszámolója Bencéről
aki nem akar hallani 109
6. fejezet
A második kapcsolati zavar: projekció – avagy:
a szülők alárendelik magukat a gyereknek 111
A gyerek mint mérce (a szülők projekciója) 115
A gyerek azért van, hogy engem szeretni lehessen 116
Ugyan, hagyja már azt a gyereket! 122
A családon kívüli környezet nyomása 122
A nagyszülők azért vannak, hogy kényeztessék
a gyereket – nyomás a családon belül 125
Példa: Márton és a kis laborkészlet 128
7. fejezet
A harmadik kapcsolati zavar: szimbiózis – avagy:
amikor a szülő pszichéje egybeolvad a gyermekével 131
Az ember-idegsejt 134
Marci 135
Ahogy a szimbiózisban a gyerek a felnőtt testrészévé
válik 137
A gyerek impulzusainak saját ingerekként
való feldolgozása 139
A gyerek semmit nem csinál „direkt” 141
A felnőtt reflexszerűen reagál a gyerek
kapcsolatfelvételére – ahogy a szimbiózis a gyerekkel szembeni erőszakká alakulhat 143
A gyerek lelki fejlődésére gyakorolt hatások 145
Útban egy olyan világ felé, ahol gyűlölni fogják
a gyerekeket 149
Tanár a virtuális pellengéren – terrorizálás a cybertérben 157
Kitérő: kitekintés a jövőbe – a japán hikikomorik példája 160
Példák 163
8. fejezet
A megzavart társadalom 167
9. fejezet
Ahová el kell jutnunk: helyre kell állítanunk
a kapcsolatteremtési képességet – avagy: újra gyereknek
kell tekintenünk a gyereket 181
Óvoda és alsó tagozat: ahol sürgős változtatások kellenek 184
A nagyszülők új feladatai 187
A fordulat feltétele: a megoldást meg kell előznie
a felismerésnek 188