TECHNIKA VAGY ÉRTÉK A JOGÁLLAM? A JOGÁLLAMI ÉRTÉKEK ÁTADÁSA ÉS AZ ELŐÍTÉLETEK CSÖKKENTÉSE A JOGÁSZOK ÉS RENDŐRTISZTEK KÉPZÉSÉBEN
A címben jelzett dilemma a jogászképzés tartalmára vonatkozik. Történeti, szociológiai és jogelméleti szempontokat alkalmazva a jogszociológus kutató csapat meggyőződéssel állítja, hogy a jogászképzés akkor képes a jogállam hasznára lenni, ha annak értékeit következetesen és megfelelő módszerrel átadja a szakmát gyakorlóknak. A hallgatók körében végzett empirikus vizsgálat eredményei szerint jelentős és halaszthatatlan lépéseket kell tenni a modern jogállami jogászképzés megerősítése és ezzel a jogállam építése érdekében. Csak a demokrácia, az alkotmányosság, az emberi jogok és a humanizmus iránt elkötelezett szakmák teremthetik meg a jogrendszer működéséhez szükséges társadalmi bizalmat.
A kötet adatai:
Megjelenés éve: 2012
Terjedelem: 196 oldal
A tartalomból:
Előszó
Előítélet-elméletek és társadalmi változás
Szempontok az előítélet és az előítélet-elméletek értelmezéséhez
Előítélet és társadalomtörténet
Lehet-e a magismerés és /vagy az evolúció az előítéletek forrása?
Vissza a 19. századba?
A kutatás előzményei
Az előítélet és a diszkrimináció kulturális mintái a joghallgatók és leendő rendőrtisztek gondolkodásában
A kutatás koncepciója
A jog feladata, a hivatal és az ügyletek hierarchiája, azaz a hivatali hatalom jellege
A közjavak és hozzáférési jogok elosztása, vagyis a többségi hatalom
Összefogja vagy szétválasztja a társadalmat a szolidaritás?
A magánszféra, mint a személyes társadalmi teret védő erőd
A diszkrimináció támogatásának és elutasításának kulturális mintái a joghallgatók között. A dimenziók együttes hatása
Jogállami kultúra és oktatás
A jog ideológiai természete
A felsőoktatás szerepe
Jogtudat, joghoz való viszony – az aktív állampolgár jelentősége
Állampolgári (demokráciára) nevelés
A demokrácia tanulása
Új megközelítésben a jogászképzésről
A kutatás jogi oktatásra vonatkozó eredményei
A jogászképzésre vonatkozó javaslataink
Tanuljunk toleranciát! (Az antidiszkriminációs oktatás szerepe és jelentőssége a magyarországi jogi felsőoktatásban)
A téma helye a jogászképzésben
Jogklinika-programok
Az ügyfél szolgálata: az érzelmek kezelése, konfliktusfeloldás és alternatív vitarendezés
Az oktató szerepre való felkészítés, posztgraduális képzések és érzékenyítő tréningek
Függelék
Bibliográfia
Tárgymutató