Részletek a kötet előszavából
A "Gyakorlati ötletek" sorozatban a sporttudományos eredményekre alapozva, a tanítás és tanulás nézőpontjából szeretnénk feldolgozni a mozgás, a játék és a sportolás "tarkabarka" megnyilvánulási formáit. A "Mozgáskompetenciák" című témablokkban sportágakat átfogóan, elméletileg alapozzuk meg és jellemezzük az ember úgynevezett motoros kompetenciájának alapvető aspektusait. Mindenekelőtt - mintegy gyakorlati segítségként gyakorlatokat, játékokat mutatunk be, tippeket és javaslatokat adunk az elméletileg megalapozott koncepciók különböző mozgáskompetenciáinak kidomborításához, tökéletesítéséhez és ellenőrzéséhez. Hogyan definiálhatjuk vagy jellemezhetjük a motoros követelményeket? Miként következtethetünk azok megfelelő leküzdésből az ember motoros kompetenciájára? Ezek a könyvek nem csak testnevelőknek, edzőknek szólnak, hanem szülőknek, óvónőknek, mozgás- és sportterapeutáknak, a tömeg-, szabadidős, rehabilitációs és felnőttsportban tevékenykedő gyakorlatvezetőknek (animátoroknak), valamint természetesen maguknak a sportolóknak, és mindenkinek, aki motorosan kompetens akar lenni és maradni.
Peter Hirtz, szerző-szerkesztő
A kötet adatai:
Formátum: A/5
Kötés: kartonált
Kiadási év: 2004
Terjedelem: 208 oldal
Tartalom:
Előszó a "Mozgáskompetenciák" témablokkhoz (P. Hirtz) 11
Bevezető az "Egyensúlyozás" című kötethez (P. Hirtz,
A. Hotz, G. Ludwig) 14
Az egyensúly - történelmi-filozófiai
kitekintés (A. Hotz)
Az egyensúlyhiány varázsa 18
Az egyensúlyozás jelenségének történeti
megközelítése 20
Az egyensúlyozás jelenségének filozófiai
megközelítései 23
A kör bezárul: a homeosztázistól a flowig 24
Az egyensúly varázsa
- egyensúly a sporttrendekben
(A. Hotz)
Csak divat az irányzat? 28
Ami a divatos sportágakat megkülönbözteti 30
Mely trendek határozzák meg napjainkban
a sporttevékenységet? 31
Fontosabb trendaspektusok 32
Ami az egyensúly kihívását, trendet meghatározó
ténnyé teszi 35
Az egyensúly "kiegyensúlyozása"
- az egyensúly-szerveződés
többoldalú megközelítésével összefüggő mechanizmusok (G. Ludwig)
Az egyensúly szerveződése 38
Információk felvétele 38
Információfeldolgozás a központi idegrendszerben 42
Pszichikai hatások 45
Az egyensúly szabályozásának kivitelezése és ellenőrzése 46
Ontogenetikai vonatkozások 48
Egyensúlyi kompetencia,
mint szerkezet és koncepció
- Az egyensúlyozás megközelítési
lehetőségei (P. Hirtz)
Egyensúlyi követelmények 54
A testi egyensúly fajtái 56
Az egyensúlyozás megjelenési formái teljesítménydiszpozícióként 58
Az egyensúlyozás, mint koordinációs képesség 58
Az egyensúlyozás, mint motoros készség 61
Az egyensúlyozás, mint mozgáskompetencia 62
Az egyensúlyozás megértése
- az egyensúlyi kompetencia
kialakításának útjai (P. Hirtz)
Célok, tartalom és módszerek - áttekintés 70
Észlelésorientált egyensúlyfejlesztés 70
Habituációs, illetve vesztibuláris tréning 71
Észleléstréning 72
Készségorientált egyensúlyfejlesztés 75
Képességorientált egyensúlyfejlesztés 76
Kompetencia-orientált egyensúlyfejlesztés 79
Az érzelmek szerepe az egyensúlyozás
gyakorlásakor 81
Terhelésalakítás az egyensúlyozás gyakorlásakor 82
Alapgyakorlatok 83
Állás/egyensúlyozás egy lábon 83
Haladási egyensúly keskeny támaszfelületen 86
Fordulatok tornapadon 90
Az egyensúly fejlődése
- Kisgyermek- és óvodáskor
(G. Ludwig)
Hogyan megy végbe a fejlődés ebben
az életszakaszban? 94
Hogyan fejleszthető az egyensúly az életkori
sajátosságok figyelembevételével? 96
Milyen gyakorlatokat tudunk még hasznosítani? 99
Speciális gyakorlatok 99
Stabilitási egyensúly 100
Haladási egyensúly 105
Forgási egyensúly 106
Repülési egyensúly 106
Az egyensúly alakítása
kisiskoláskorban (P. Hirtz)
Vajon a kisiskoláskor az "egyensúlyozás kora"?
- Az egyensúlyozó képesség fejlődési sajátosságai 108
Tartós eredményeket kiváltó hatások
- az egyensúlyozás edzhetősége 110
Hogyan alakítsuk az egyensúlyozó képességet
kisiskoláskorban? 112
Gyakorlatgyűjtemény 112
Az egyensúly biztosítása időskorban
(P. Hirtz)
A kompetencia fenntartása az egyensúly révén
- jelentősége 126
A visszaesés a jellemző - változási sajátosságok 127
Az egyensúlyozó képesség edzhető marad 128
Hogyan biztosítsuk az egyensúlyt időskorban?
Módszertani-didaktikai alapelvek 130
Gyakorlatgyűjtemény 131
Észlelésorientált gyakorlás 131
Képességorientált gyakorlás (haladási egyensúlyozás) 135
Készség- és kompetencia-orientált gyakorlás 139
Egyensúlyzavar, az egyensúly megszerzése terápia és rehabilitáció útján
(G. Ludwig)
Egyensúlyzavarok a gyermekkorban 143
A testtartást és mozgáséérzékelést fejlesztő
gyakorlatok 144
Az egyensúlyi reakciót stabilizáló gyakorlatok 147
Egyensúlyi zavarok felnőttkorban 149
Szélütés 150
Sclerosis multiplex 152
Parkinson-kór 153
Egyensúlyfejlesztés szellemi fogyatékos felnőtteknél 157
Gyakorlatok 158
Észlelésorientált gyakorlatok
a testtartás szabályozásának javításához 158
Stabilitási egyensúly 158
Haladási egyensúly 160
Forgási egyensúly 160
Az egyensúlyi reakciót stabilizáló gyakorlatok
a mindennapi élet alapvető mozgásainál/járás-
iskola 160
Didaktikai-módszertani sajátosságok 161
Az egyensúlyhiány megnevezése
- az egyensúly diagnosztikája (P. Hirtz)
A diagnosztika általános kritériumai 166
Orvosi és biomechanikai mérési eljárások 168
Sportmotoros tesztek az egyensúlyi képesség
meghatározásához 169
Állás egy lábon (Vogt, 1978) 170
Dortmundi módosított Romberg-teszt idősek
részére (Starischka, 1991) 171
Haladási egyensúly teszt (Ludwig, 1989) 172
Gerendán állva labdavezetés a talajon
(Rusch & Irrgang, 1998) 174
Haladási egyensúly teszt (Hofmann, 1972;
Hirtz, 1985) 176
Fordulatok a tornapadon (Jung, 1985) 178
Az egyensúlyi kompetenciát értékelő eljárások 182
Egyensúlyozás (Vogt, 1978) 183
Motometriai skála (Oseretzky, 1929;
Göllnitz, 1952) 184
A motoros alapkompetenciák diagnosztikai
leltára Eggert szerint (1993) - egyensúlyi rész 185
Az egyensúly, mint iskolaérettség aspektusa
(Kiphard, 1970/1990) 187
Bös & Wydra-féle egyensúlyi teszt (1992) 189
Függelék
Irodalomjegyzék 196