A könyv az iskolai testnevelés tanítás legfontosabb szakpedagógiai kérdéseinek felvetésére és kifejtésére vállalkozik. A testnevelőtanár-képzésben fontos helyet elfoglaló és eddig leginkább a szakmódszertan címen ismert szaktárgy témaköreit a könyv kibővíti a pedagógia, valamint a testnevelés elméletében és gyakorlatában bekövetkezett változásokra adott válaszokkal. Az aktuális ismeretek és teendők köre két fő fejezetben kerül tárgyalásra. Az első fejezetben a központi tantervre épülő tervező munkához szükséges gyakorlatorientált elméleti ismeretek összefoglalása történik meg. A második fejezet a testnevelés tanításának alapvető tantárgypedagógiai kérdései címmel a motoros tanítás tanulásszervezési feladataival foglalkozik.
A kötet adatai:
Formátum: B/5
Kötés: keménytáblás
Kiadási év: 2004
Terjedelem: 254 oldal
Tartalomjegyzék:
Előszó 9
1. A tervezőmunka elméleti és gyakorlati alapjai a testnevelés tanításában 13
Bevezetés 15
1.1. Tantervelméleti alapismeretek 17
1.1.1. Mi a tanterv? 17
1.1.2. A tantervek típusai és műfajai 19
1.1.3. A centralizált és decentralizált tantervi szabályozás jellemzői
(Báthory Z., 1985 nyomán) 23
1.1.4. Mi a szaktanterv? 25
1.2. A testnevelési szaktantervek bemutatása, elemzése 26
1.2.1. A szaktantervek elemzésének szempontjai 26
1.2.2. Az általános és középiskolai nevelés-oktatás tervei (1978) 30
1.2.3. A Nemzeti alaptanterv (1995) 33
1.2.4. A nevelés-oktatás kerettantervei (2000) 35
1.2.5. A Nemzeti alaptanterv (2003) 40
1.3. A decentralizált tantervekre épülő tervező munka szintjei
a testnevelés tanításában 46
1.3.1. A pedagógiai program és a testnevelés 46
1.3.2. A testnevelési tantárgyi program készítésének szempontjai 50
1.3.3. A tanmenetkészítés 59
1.3.4. Az óratervezés 75
2. A testnevelés tanításának tantárgypedagógiai kérdései 91
2.1. A motoros tanítási, tanulási folyamat 93
Bevezetés 93
2.1.1. Az oktatással összefüggő legfontosabb alapfogalmak tisztázása:
A tanulás és az oktatási folyamat 93
2.1.2. Az oktatási folyamat általában és a motorostanulás 96
2.1.3. A motoros tanítási, -tanulási folyamat szerkezeti felépítése
és oktatásmódszertani feladatai 99
2.1.4. A mozgásos cselekvéstanítás, -tanulás sajátosságai 106
2.2. Az oktatási módszerek 112
Bevezetés 112
2.2.1. A módszer fogalom értelmezése 112
2.2.2. Oktatási módszerek a motoroscselekvés-oktatásban 114
2.3. Oktatási stratégiák 136
2.3.1. Az oktatási stratégia meghatározása, felosztása 136
2.4. A mozgásoscselekvés-oktatás szervezési feladatai 145
Bevezetés 145
2.4.1. Szervezés a testnevelésórán 145
2.5. A motoros képességek fejlesztése 158
Bevezetés 158
2.5.1. A témával kapcsolatos fogalmak tisztázása 158
2.5.2. A motorosképesség-fejlesztés tantárgypedagógiai szempontjai 163
2.5.3. Módszertani javaslatok a motorosképesség-fejlesztéshez 165
2.6. Motiválás a testnevelés tanításában 170
Bevezetés 170
2.6.1. A témával kapcsolatos legfontosabb fogalmak tisztázása 171
2.6.2. A motiválás lehetőségei és eszközrendszere
a testnevelés tanításában 175
2.7. A differenciálás elvi és gyakorlati kérdései a testnevelés tanításában 181
Bevezetés 181
2.7.1. A differenciálással összefüggő legfontosabb fogalmak tisztázása 181
2.7.2. Differenciáltság és egységesség a testnevelés tanításában
- elvi alapok és gyakorlati megoldások 183
2.8. A tanulók értékelése, ellenőrzése és osztályozása
az iskola tesnevelésében 190
Bevezetés 190
2.8.1. A témával kapcsolatos fogalmak értelmezése 191
2.8.2. A teljesítmény értelmezése és értékelése a testnevelés tanításában 194
2.8.3. Értékelési formák a motorosoktatásban 195
2.8.4. Az adatgyűjtés módszerei 197
2.8.5. Az osztályozás 198
2.9. Kommunikáció a testnevelés tanításában 202
Bevezetés 202
2.9.1. A témával összefüggő legfontosabb alapfogalmak tisztázása 202
2.9.2. Kommunikáció a testnevelésórán 205
2.10. Baleset- és egészségvédelem 211
Bevezetés 211
2.10.1. A balesetek és sérülések okai a testnevelésórán 212
2.10.2. Hogyan hárítsuk el a baleseteket és a sérüléseket? 213
2.10.3. Az egészségvédelem alapvető feltételeiről 215
3. Mellékletek 217
Idegen szavak és kifejezések jegyzéke 219
Fogalomtár 225
Óravázlat (1) 233
Óravázlat (2) 241
Irodalom 249
Javasolt irodalom 252