Iskolakultúra könyvek. Egy alapvetően a mondattan tanulmányozására használható (de az alkalmazott központi modell univerzális jellegéből adódóan a grammatika egyéb területeire, sőt a pragmatikára és a kommunikációelméletre is kiterjedő) könyvet ajánlunk az olvasónak. A könyv egyrészt a tanárképzés szereplőinek, másrészt a közoktatásban dolgozó magyartanároknak szól. A szerzők – a PTE BTK Nyelvtudományi Tanszékén működő műhely munkatársai – az oktatásban mintául szolgáló grammatikai elemzéseket mutatnak be, s ezáltal arra is példát nyújtanak, miként hasznosítható közvetlenül a modern nyelvészet az oktatásban.
A könyv azonos mondatok egymás mellé állított elemzéseiből áll: 12 fejezetben 12x4 részletesen annotált – magyarázott, algoritmizált, kitekintéseket tartalmazó – mondatelemzést talál az olvasó. A kiindulópontot mindig a teljes generatív modellben történő elemzés képezi. A másik az ennek megfelelő elemzés hagyományos keretek között, a harmadik és negyedik pedig a generatív megközelítés közoktatási változatait mutatja be, a szükséges egyszerűsítésekkel, illetve változtatásokkal az eszközökben és a nyelvi anyagban. A könyvet ajánljuk mindazoknak, akik középiskolában vagy egyetemen magyar nyelvet tanulnak vagy oktatnak, különösen a generatív grammatika iránt érdeklődőknek.
A kötet adatai:
Kötés: kartonált
Kiadási év: 2010
Terjedelem: 180 oldal